זכויות טרם גירושין

מערכות יחסים יוצרות מערכי חובות וזכויות אוניברסליות, לוקאליות ואישיות. כך גם מערכת יחסים זוגית/משפחתית.

פירוק או שינוי עמוק במערכת היחסים גורר אחריו באופן טבעי שינוי גם במערך הזכויות. זוהי נקודת זמן משמעותית שבה נדרשים הצדדים להיכרות עם מערך הזכויות/חובות ויכולת להכיר ולנתח אותו. להבין את מקור הזכויות, חלקו של כל אחד מהצדדים, הדרך להעריך שווי או חלופה, לשקלל במארג כולל ולחלקו בין הצדדים.

במרבית המקרים אנחנו פשוט חיים את מה שיש לנו ופתאום השינוי מביא איתו גם את הצורך לעסוק בהיבטים המשפטיים של הזכויות והחובות שצברנו בחיים בכלל ובמערכת היחסים בפרט, מבלי להבין באופן מלא את המשמעויות. תוסיפו לזה את ההשפעות הרגישויות המלוות אותנו בתקופות כאלה והנה מתכון לטעויות, מאבקים וחוסר יעילות.

ניתוח הזכויות בטרם נקיטת הליך גירושין מהווה שלב מהותי, חשוב ומשמעותי להליך הפרידה והגירושין, זאת ללא קשר או זיקה לאופן ביצוע הפרידה. תמיד עדיף יחדיו ובהסכמה, אם המצב אינו מאפשר אז כפרטים. ניתוק הפן הכלכלי של מערך הזכויות חובות מהפן הרגשי שלו בשלב מוקדם יאפשר קרקע נוחה לפרידה יעילה כלכלית וזה לא פחות חשוב!

לפני מספר שבועות פנתה אלי מוטרדת ודאוגה ורד בבקשה להתייעץ או כפי שאמרה ל"עשות סדר בראש" – להבין את הזכויות שלה.

ורד נשואה משך 10 שנים, בעלה איש צבא קבע, היא שכירה. יום אחד, בהפתעה גמורה, הודיע בעלה של ורד על כוונתו להיפרד. הוא כבר מצא יחידת דיור בסמוך לביתם המשותף ואפילו פתח חשבון בנק נפרד. ורד נותרה המומה, מבולבלת ועם המון שאלות. פתאום היא מצאה עצמה לבד, מתמודדת עם מצבים שונים וקשים מול בן זוגה, הילדים (ואפילו מול עצמה) ללא כל מושג באשר לזכויות שלה בתהליך

ורד שיתפה שאינה בוטחת עוד בבעלה והיא בטוחה כי הוא מסתיר כספים של קרן השתלמות שכבר נפדתה. כאשר ניסתה לברר איתו נתקלה בסירוב, משם הדרך לעצירת כספים טוטאלית היתה קצרה והנה כרוניקה של סכסוך עצים…

בדומה למקרה של ורד, רבים המקרים בהם הפירוק הוא חד צדדי, ללא כל הכנה מוקדמת. הצד הנעזב, נותר המום, מבולבל, מופתע ולעיתים אף מאמין כי אפשר להשיב את הגלגל לאחור ולחזור לחיי המשפחה המוכרים והיציבים. כך נוצר חוזר איזון רגשי שגורר חוסר איזון במערך הזכויות.

לעיתים יוצא שמשך תקופה ארוכה אותו זוג חי בנפרד ללא הסדרת סוגיות חיוניות אלו.

כעסים, משקעים ורגשות שליליים נצברים, הרציונאל מתרחק הרגשות משתלטים.

כאשר כבר מבינים שאין ברירה אלא להסדיר את המערך המשפטי, הפערים הרגשיים כל כך גדולים עד כי אין עוד בסיס לגיבוש הסכם גירושין ראוי והוגן. משם, למרבה הצער, הדרך לערכאות משפטיות והוצאות כספיות כבדות קצרה.

באופן טבעי עם פרוץ המשבר כל צד מתכנס בצד שלו בזירת החיים, לצד התמודדות עם דרישות החיים התובעניות, שאינן לוקחות פרק זמן.

כל אחד בנתיבו הרגשי, לעיתים בקצב שונה, כאשר ברקע הולכת ודועכת היכולת לשוחח באופן אישי בין בני הזוג על מערך הזכויות. בד״כ בשלבים אלו כל אחד מהצדדים ניזון מ"ייעוץ" והכוונה מבני משפחה, חברים, מכרים, שכנים ועמיתים לעבודה. כולם בעלי כוונות טובות – אך ללא ידע מקצועי או בעלי כלים כדי לסייע ולקדם פתרון.

אז מה עושים?

עוצרים וחושבים.

מנסים לקבל החלטות מושכלות ומשותפות בשלבים מוקדמים ככל האפשר. מנתחים את מערך הזכויות חובות, מבינים מה הוא כולל, מה שוויו בכל צד ומהי השיטה לחלק אותו בפרידה עוד לפני השאלה איך ובאיזה אופן. כלומר הדרך לפני הכמות.

אם יש שיתוף פעולה, אפשר להיוועץ יחדיו באיש מקצוע ולקבל ליווי מקצועי המפחית לחצים. בהעדר שיתוף פעולה מוטב לעשות זאת לבד.

לזמן משמעות קריטית.

במילים אחרות הכרת מערך הזכויות חובות עוד בשלבים הראשונים של הפרידה קריטי ובעל השלכה על המשך הדרך, בין אם הוא נעשה בשיתוף פעולה ובין אם באופן אישי. הנטייה האנושית היא לא לעסוק בזה בשלבים הראשונים, אך הניסיון מלמד שזה גובה מחיר יקר.

דילוג לתוכן